Made in Kempen

Volgend bericht verscheen op de website van "Made in Kempen" op 14 januari 2014

Blader: Home / Nieuws /

SCV stelt ‘oud goud’ expertise belangeloos ter beschikking voor bedrijven

Door Dominique Merckx op 14 januari 2014

logo van SCVSenior Consultants Vlaanderen (SCV) is een vrijwilligersorganisatie die bestaat uit kaderleden, bedrijfsleiders, ondernemers, leidinggevenden en allerhande experten met pensioen. Zij stellen hun inzet, kennis en ervaring kosteloos en belangeloos ter beschikking van ondernemingen in Vlaanderen.

„SCV telt zo’n 150 leden verspreid over de 5 Vlaamse provincies. In de provincie Antwerpen zijn er zo’n 30 begeleiders die vorig jaar zo’n 60-tal bedrijven begeleidden”, vertelt senior consultant Walter Esch uit Herentals. „De maatschappelijke zetel is gevestigd in Brugge, maar de regionale afdelingen hebben een zekere vorm van autonomie. De Kempense regio wordt vanuit de afdeling van Antwerpen gecoördineerd.”

SCV biedt bedrijven en ondernemers een schat aan kundigheid en expertise op heel wat vlakken: administratie, personeelsbeheer, structuur van de onderneming, opleiding, veiligheid, promotie, productie, verkoop, marketing, technische, fiscale of juridische.

„Onze diensten kunnen dus heel divers zijn”, voegt Lief Aerts, afdelingsvoorzitter provincie Antwerpen, toe. „We werken de zgn. „1-pagina-strategie” uit voor bedrijven die zich klaar willen maken voor de toekomst, maar begeleiden evenzeer bij debiteurenbeheer, bij het verhuren van extra magazijnruimte of bij het behalen van een ISO-certificaat. Onze klanten zijn zowel eenmansbedrijven als kmo’s. We hebben opdrachtgevers in productie, transport, communicatie en coaching maar ook zelfstandigen en vrije beroepers doen beroep op onze diensten.”

Elke aanvraag gaat gepaard met een verkennend gesprek. „Tijdens dit gesprek proberen wij de inhoud, de omvang en de duur van de opdracht te bepalen. Indien de aanvraag wordt aanvaard, vormt de SCV-afdeling met de meest bevoegde consulenten een opdrachtteam. Dit team zal, in samenspraak met de opdrachtgever, de gepaste adviezen en oplossingen formuleren en de implementatie ervan begeleiden”, verduidelijkt Walter Esch.

De consulenten zijn vrijwilligers en werken onbezoldigd. De vereniging rekent de opdrachtgever een bescheiden vaste bijdrage per halve dag aan, waarmee ze haar werkingskosten dekt. Daarnaast moet de opdrachtgever ook rekening houden met enkele werkelijke kosten van de consulenten, zoals reis- en telefoonkosten.

De mensen van SCV zochten mee naar realistische oplossingen, voegden de daad bij het woord. Het gevoel er niet alleen voor te staan brengt rust.

GDPR, de nieuwe Europese privacywetgeving

Met dit stappenplan ben je als ondernemer ook vanaf 25 mei 2018 in orde met de nieuwe Europese privacywetgeving (GDPR)

logo GDPR