Made in L!MBURG: Consultants moeten bouwbedrijven redden

Made in L!MBURG

Consultants moeten bouwbedrijven van faling redden

Door Kurt Meers op 29 mei 2013

De eerste 4 maanden van dit jaar gingen er 63 Limburgse bouwbedrijven failliet. Dat is al 39 procent van het hele jaar 2012. Bouwunie Limburg trekt aan de alarmbel, en gaat met een club van ervaren bedrijfsleiders, preventief advies geven aan de lokale aannemers. Naast externe factoren als de crisis, het slechte weer, oneerlijke concurrentie of het afschaffen van talrijke investeringspremies, hebben de falingen ook soms te maken met een bedrijfseigen redenen, zoals een ontoereikende financiële kennis of managementervaring,” zegt Davy Maesen, directeur van Bouwunie Limburg. “Dit leidt tot problemen als een slechte prijszetting of verkeerde investeringen. Hier willen we komaf mee maken en onze leden sensibiliseren om de continuïteit van hun bedrijf op een professionele manier te bewaken. We bieden daarbij de hulp aan van Senior Consultants Vlaanderen, die heel wat expertise in huis hebben op vlak van financieel management en bedrijfsorganisatie.”

“Belangrijk hierbij is het tijdig (h)erkennen en signaleren van mogelijke problemen,” aldus Jean Steegen van Senior Consultants Vlaanderen. “We kunnen bijvoorbeeld helpen bij het structureren van de boekhoudkundige informatie, zodat men over cijfermateriaal en boordtabellen beschikt om tijdig bij te sturen indien nodig. De bedrijfsorganisatie daarentegen is veelomvattend, en kan gaan over productie, administratie, verkoop of marketing, personeelsbeleid, logistiek, innovatie, IT, enzovoort. Op dat vlak bieden we maatwerk aan in functie van de knelpunten.”

Een tweede bedrijfseigen fenomeen dat bouwbedrijven regelmatig de dieperik insleurt, is de gebrekkige aanpak van wanbetalers, schadeclaims, enzovoort. Voor problemen die juridisch moeten aangepakt worden, schakelt Bouwunie Limburg het kantoor Adlex Advocaten in voor de leden. Zij kunnen via een abonnementsformule een jaar lang van bijstand genieten.

Dergelijk klankbord is een uitstekend hulpmiddel om een eigen stijl van werken naar de toekomst te optimaliseren, noodzakelijk in een steeds veranderende omgeving.

GDPR, de nieuwe Europese privacywetgeving

Met dit stappenplan ben je als ondernemer ook vanaf 25 mei 2018 in orde met de nieuwe Europese privacywetgeving (GDPR)

logo GDPR

Hoeveel is uw bedrijf waard?

Bepaal de waarde van jouw bedrijf volgens 3 technieken : Multiples, intrinsieke waarde, rentabiliteitswaarde

foto van eurobiljet