Segmentering
- Welke klanten ( doelgroepen ) gaan we bedienen en welke niet?
- Welke kanalen /gebieden / landen gaan we bedienen?
Doelgroepenbeleid
- Definitie partners/ vertegenwoordigers / dealers/ voorschrijvers (influencers) …..
- Verschillende producten per doelgroep / Verpakking / Ondersteuning.
Marketing-mix
- Definitie “5P’s” Product , Prijs, Plaats, Promotie, Personeel
- Definitie van een eenheid van verkoop (wat is inclusief)
- Definitie van de plaatsen waar men met de echte klant in aanraking komt (inclusief standenopbouw of promotiemateriaal bij de dealers)
- Internetplan.
Klantenservice
- Uitbesteed aan grotere klantenorganisaties of onder eigen beheer
- Garantie periode
- Wisselen van sleet – en reserveonderdelen . Terugname van sleet onderdelen of producten
- Ombudsfunctie
- 24/7 en taalondersteuning.
Prijspolitiek
- Welke organisaties krijgen kortingen en waarom, welke niet
- High end versus Low end positionering. Prijssegmentatie binnen het assortiment
- Wat is de klant bereid te betalen voor de oplossing van zijn probleem Prijselasticiteit
- Inspelen op de emotionele waarde.
Digitale marketing
- Website en sociale media
- User community
- Web verkoop / Betalingsmogelijkheden.
Marktanalyse:
- Hoe klanten behouden en prospecten aantrekken
- Mapping
Export
- Wetten / betalingsverkeer.