Senior Consultants Vlaanderen  vzw

image of a senior

Expertise van SCV

Geluidscomfort

Men stelt steeds hogere eisen aan het akoestisch comfort van publieke ruimtes, vergaderzalen en scholen. Als men in een zaal op een meter afstand van zijn gesprekspartner zijn stem moet verheffen om verstaanbaar te zijn, dan is het geluid in de omgeving te hard. SCV heeft de nodige apparatuur om nagalmtijden te meten, die de basis vormen voor het beoordelen van de akoestische kwaliteit van een ruimte.
Zie ook het filmpje!



Geluidscomfort

Waar het geluid van vele gelijktijdige menselijke gesprekken door de wanden te fel teruggekaatst wordt. moeten de aanwezigen steeds luider spreken om verstaanbaar te zijn. Zo belandt men in de vicieuze cirkel die bekend staat als het opslingereffect of cocktailparty-effect. Hieraan kan een oplossing gegeven worden door het plaatsen van bijkomende panelen voor geluidsabsorptie. Een akoestische meting moet bepalen hoeveel bijkomende geluidsabsorptie de zaal nodig heeft om volgens internationale normen comfortabel te zijn.

Wij komen met meetapparatuur naar de lege zaal en meten de nagalmtijd. Uit de gemeten nagalmtijd en het volume (m3) van het lokaal wordt de actuele oppervlakte aan absorptie berekend. Deze wordt vergeleken met de berekende oppervlakte aan absorptie die nodig is om de nagalmtijd te verwezenlijken die voorgeschreven wordt door de normen. Het verschil tussen de nodige absorptie en de actuele absorptie moet bijgeplaatst worden. Dit kan aan plafond of muren, volledige oppervlakten of delen ervan, zoals eilanden of baffles.

Maar de klant kan lagere geluidsniveaus halen als hij meer absorptie plaatst.Dit wordt geïllustreerd in de onderstaande grafiek.


De kosten stijgen echter snel bij sterkere demping. voor een bepaalde zaal gaf dat volgende cijfers:

Gewenst resultaatBijkomende absorptie (m2) Kostprijs (€)
Min.optie: nagalmtijd volgens norm211500
Comfort optie: LA < 71 dB 68 4800
Maximale optie: LA < 68 dB 112 7800

Met catalogi en foto’s kunnen wij de klant alle mogelijke informatie geven over de akoestische absorptiepanelen die op de markt verkrijgbaar zijn.

Voorbeelden van reeds uitgevoerde metingen


  Volume
(m3)
Norm
(s)
Gemeten
(s)
Bijplaatsen
(m2)
Esthetisch
bruikb. opp.
(m2)
Nieuwe nagalmtijd
(s)
Extra demping
zelfde spraakvol.
  dB  factor
Extra demping
aangepast spraakvol.
  dB  factor
Prijs
(€)
Trefcentrum
Muzieklokaal
Schoolrefter
Turnzaal 1
Trunzaal 2
Restaurant
Muziekopnamelokaal
Polyvalente zaal v.
   zorgcentrum
1780
774
1442
1076
1087
306
193
703
 
0,8
0,5
0,7
1,1
1,1
0,6
0,8
1,0
 
1,9
1,3
1,4
3,8
2,7
0,9
0,6
1,3
 
211
155
171
111
94
27
0
21
 
115
80
300 m2 baffles
87
94
32
14
40
 
1,1
0,7
0,7
1,3
1,1
0,6
  0,45
0,7
 
 2,5
 2,7
 3,1
 4,6
 3,9
 1,7
 1,2
 2,8
 
1,8
1,9
2,0
2,9
2,5
1,5
1,3
1,9
 
 5,0
 
 6,2
 
 
 3,4
 
 5,6
 
3,2
 
4,2


2,2

3,6
 
8625
6000
22500
5220
5640
2240
2100
4200
 

Voordelen van ons voorafgaand akoestisch advies

  • De klant bepaalt, onder onze begeleiding, het geluidsniveau dat hij nog wil toelaten in zijn ruimte of zaal. Hij kan kiezen tussen de minimumeis van de normen of nog stillere geluidsterkten. Wij delen hem voor elke keuze de nodige bij te plaatsen hoeveelheid geluidsabsorptie mee en het prijskaartje dat hieraan vasthangt.
  • Wij zoeken samen met de klant uit welke panelen hij waar in zijn zaal kan plaatsen om zijn keuze van het geluidsniveau te bereiken en tevens een mooie, esthetisch verantwoorde aankleding van de zaal te krijgen.
  • Op basis van de aldus gemaakte keuze van absorptiepanelen, die wij schriftelijk bevestigen, kan de klant prijsofferte vragen bij enkele installateurs.
  • Onze ervaring leert dat wij na de plaatsing van de geadviseerde geluidsabsorptie een nagalmtijd vinden die binnen de 0.1 seconde is van de samen gekozen nagalmtijd. Onze berekende voorspelling wordt dus steeds werkelijkheid.
  • Met ons professioneel advies zal de klant nooit te weinig absorptie plaatsen en ontgoocheld zijn over het te kleine effect van de uitgevoerde werken.
  • De klant zal nooit het dubbel of meer moeten betalen van wat op de markt gebruikelijk is, om het samen gekozen akoestisch doel te bereiken.
  • Samengevat: de klant zal met kennis van zaken een akoestisch comfortniveau voor zijn zaal kunnen kiezen en dit met minimale investeringen en met aandacht voor de esthetiek kunnen realiseren.

Zie ook het artikel in Horeca Magazine van januari 2015 (pdf, 711KB).

Voor enkele referenties, zie:

Voor een contactpersoon, klik hier


Terug naar het expertise overzicht

Er is geen lift naar succes, maar SCV helpt je wel de trap op.